About Me

My photo
simple life make me work harder..

Monday 26 March 2012

Hidup Mahasiswa Perantau

terdetik plak mau crita ttg kehidupan d UM ne...org perantauan mcm aku ne agak2 hidup d sini KL cmna??klau ada yg aggap hdup sebagai perantauan yg berasal dari kg itu mudah anda salah..1 cabaran bagi kami ne yg merantau untuk hdup dlm dunia org lain...ary pertama aku jejak kan kaki ke Kuala Lumpur adalah pada 14/7/2010 bersama kwan2 lain yang dpat menempatkan diri d U sekitar KL...Honestly mmg sgt teruja untuk menjejakkan kaki ke dunia yg penuh pancaroba ne kerana critanya yg 'ebat2'...Dlam keterujaan tu aku masih ngat pesan ayah dan ibu ku agar aku bljar bersungguh2 dan tdak terikut dgn budaya yg d bawa oleh penduduk d dunia serba moden ne...

Syukur kpd Tuhan aku masih d sini  dgn pesan kedua ibu bapa ku...wah ayat ku mcm formal btul plak..itz ok la kan supaya kamu baca pun smgat...Diteruskan crita , aku cuba membiasakan diri untuk hidup d negeri org ne lebih2 lagi aku xpernah berpisah jauh dri family ku yg ramai serta meriah d ruma...haha...as u knoe i ave 9 siblings k datz why la aku ckp ruma ku sentiasa meriah dengan perwatakan kami adik-beradik...uhhhh...bila ckp sal ne aku mula la rindukan dorg...haaha...

Ok berbalik kpd topik yg sebenar , kehidupan d UM ne sebagai seorang mahasiswa yg serba kekurangan membuatkan aku semakin bersemangat dan bermotivasi tinggi..i guess so...knp???sebab kekurangan yg aku ada dijadikan sebagai pembakar semangat untuk aku lebih maju kehadapan dan berfikiran lebih jauh dari yang biasa...Berjauhan dengan keluarga pula memberi motivasi kpd aku...motivasi yang sgt tggi k...huhu...Dengan berbekalkan pengalaman d kg aku dpt survive untuk hdup d KL ne, kredits to my parents coz give me a good lessons...

Then , hidup berdikari d KL ne memberi byk pengajaran berguna kpd aku untuk bekalan d masa hadapan plak..setakat ne ada yg teruja ka mau jdi anak perantauan???haha...byk lagi k cerita tentang kehidupan d KL ne tapi kalau aku crita sume skali mmg habis air liur kamu baca ne crita...anyway kepada yg memahami situasi aku ne kamu tau la keadaan ku cmna d KL ne...tapi apa yang paling penting kamu kena tabah dan bersabar kerana semua ne akan merubah masa depan kita...kemungkinan la....

Di mana ada kemahuan di situ ada jalan...mungkin ini lah peribahasa yang paling sesuai untuk digunakan oleh  org mcm aku..(p/s...actly ne ja peribahasa yang aku slalu dengar datz y la guna peribahasa ne ja...haha)...melihat kawan2 ku yang tinggal berhampiran KL pulang ke rumah setiap minggu pun mencabar jiwa dan minda ku....alarrr aku pun mau bgtu juga , sentiasa balik ke rumah untuk melihat keadaan keluarga ku..tapi apakan daya kan..kalau aku pulang balik setiap minggu tambah kaya la pemilik air asia then aku yg kering....hahaa...ehhhh3...mau pukul 3 a.m suda ne aku mau berhenti d sini lah....sebelum tu kpd kepada kawan2 sekalian yg merantau tu i feel wat u feel and we must finish dis wif a lots of proud...see u again..

2 comments:

  1. aku faham la sangat...
    aku pun tak pernah berpisah with family sebelum ni..
    keRINDUan tu tak dapat hilang dalam jiwa... :(
    Semoga Berjaya..:)

    ReplyDelete
  2. hahaha..tu la pasal..klau ppuan lagi truk dorg rsa tu kan..nway thankz ya..smoga berjaya juga tuk kau...

    ReplyDelete